Filmfestival Gent – dag 7


film 19: Hugh Hefner: Playboy, Activist And Rebel _ “Playboy lezen is mijn alternatief voor jogging. ik kijk naar de foto’s tot mijn hart heel hevig begint te bonzen, en dan leg ik het weg.” _ Lewis Grizzard
 
wie kent de Bunny niet? wie kent Playboy niet? zonder Hugh Hefner zou het antwoord niemand zijn. de eerste editie verscheen in 1953 met de wereldberoemde Marylin Monroe naaktfoto’s. Hefner wist niet of zijn tijdschrift zou aanslaan (hij had enkel wat ervaring als copywriter) maar met de 50000 verkochte exemplaren, kon hij een tweede editie maken en alzo startte zijn imperium. in deze documentaire komen we meer te weten over de evolutie van Playboy en vooral ook over de personaliteit van Hefner. een gimmick over Playboy is: ik koop het vooral voor de artikels. na de documentaire zul je meteen begrijpen hoe dit gegroeid is. want alhoewel seks zeer belangrijk is in het leven van Hefner (maar voor wie niet?), is hij misschien nog meer gepassioneerd in burgerrechten en gelijkheid voor eenieder. naast de uitdagende covers, centerfolds in het midden en blozende borsten bevat Playboy werkelijk diepgaande interviews over rassendiscriminatie, oerconservatieve sekswetten, vrouwenrechten (alhoewel ze dat zelf niet doorhebben), het eerste amendement van de grondwet van VSA (o.a. vrijheid van meningsuiting en persvrijheid) en kon gelijk wie aantreden in zijn tv-programma’s Playboy’s Penthouse en Playboy After Dark. regisseuse Brigitte Berman richt zich op het Playboyverhaal en het playboyverhaal (magazine en Hefner) maar evenzeer diepgaand over de mensenrechtelijke activiteiten die Hefner ondersteunt waardoor je een open en eerlijk beeld krijgt van deze workaholic dat betekenisvoller is dan een blote borst en gedragen wordt door amusante en oprechte bijdragen van o.a. Gene Simmons, James Caan, Tony Bennet, Pat Boone, Jesse Jackson, Jenny McCarthy, Tony Curtis en George Lucas. boeiende documentaire!
 
4/5
 
film 20: Littlerock _ “de grenzen van mijn taal betekenen de grenzen van mijn wereld.” _ Ludwig Wittgenstein
 
Atsuko en Rintaro zijn een Japanse broer en zus die op doorreis zijn in Amerika. alvorens te trekken naar San Francisco en Manzanar (waar tijdens de tweede Wereld Oorlog meer dan 110000 Amerikanen van Japanse afkomst gevangen genomen werden in het Relocation Camp) spenderen ze enkele dagen in het woestijnstadje Littlerock. ze ontmoeten er enkele jongeren wiens levensstijl erin bestaat om rond te hangen en bier te drinken. doelloos wezen dus (misschien zorgt dit wel voor de aantrekking). één van deze losers is Cory die meteen een boontje heeft voor Atsuko en dienst wil doen als lokale gids. zijzelf ziet het echter meer zitten met Jordan. enige hinderpaal is de taal. zij begrijpt helemaal geen Engels en weldra staat ze er alleen voor omdat Rintaro weigert verder om te gaan met deze nietsnutten. Atsuko kiest er voor wel te blijven rondhangen en komt haar zelf tegen. een indie Lost In Translation zeg maar. de low budget vormt niet het probleem maar wel de vertolking van Cory Zacharia die een kunstige etterbak is met een zaagstem. je ergert je meer om hem dan je kunt opgaan in de barrières die taal opwerpt in het opbouwen van internationale relaties en hoe pijnlijk de eenzaamheid van de profitatie en de identiteitszoektocht naar de volwassenheid kan zijn.
 
2,5/5
 
film 21: La Soga _ “in ieder varken sluimert een mens.” _ Cami
 
Luisito is The Butcher’s Son maar zelf een varken pijn doen, kan hij niet over zijn hart krijgen. op een dag rijdt drughandelaar Rafa de geit van zijn vader omver. in de woordenwisseling grijpt Rafa naar zijn wapen en vermoordt voor de ogen van Luisito zijn vader. sinds die dag gaat hij op zoek naar gerechtigheid en wordt hij ingelijfd door generaal Colon, hoofd van de geheime politie van de Dominicaanse Republiek, die Luisito, la soga genaamd, lijsten geeft van namen met criminelen die omgebracht moeten worden. tussentijds wacht hij de komst af van Rafa die na twintig jaar drugszaken opbouwt in New York. de komst van zijn jeugdliefje Jenny naar het stoffige Santiago doet hem evenwel twijfelen aan zijn handelen. La Soga is een verdienstelijke actiefilm uit de Dominicaanse Republiek van een tough guy die op zoek is naar wraak en verlossing maar moet opboksen tegen de brutale en corrupte overheid. de flash back momenten zijn vervelend en overbodig terwijl politieke en politionele corruptie niet meer nieuw is (ook al is het gefundeerd op ware gebeurtenissen). maar de rauwe actie (een Training Day gevoel is niet ver af) en de vertolking van Manny Perez verdoezelen deze mankementen. je verveelt je geenszins maar verwacht niks meer dan een onderhoudende actierit.
 
3/5

Plaats een reactie